Anayasa Mahkemesi (AYM), özelleştirilen Denizcilik İşletmeleri AŞ (TDİ) ve Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’ne (TCDD) ilişkin kimi limanlardan 49 yıldan az vadeli işletme müddeti olanlarının kontrat mühletinin ihalesiz olarak 49 yıla uzatılmasını öngören ve Ocak 2022’de yürürlüğe giren yasal düzenlemeyi iptal etti ve 20 Temmuz 2022 tarihli kararın münasebeti Resmi Gazete’de 2 Ağustos 2022 günü yayımlandı.
Sözcü’den İsmail Şahin’in haberine nazaran CHP’li Engin Altay, Özgür Özel ve Engin Özkoç öncülüğünde 133 milletvekili tarafından yapılan başvuruyu inceleyen AYM, iptal kararının münasebetini mevcut özelleştirme kontratının tarafları dışında istekli olan diğer şahısların ek mukaveleye taraf olabilme imkanının engellenmesinin özgür rekabet ve eşitlik prensipleriyle bağdaşmadığını ve limanların gerçek özelleştirme kıymetlerine ulaşılmasını da engelleyebilecek nitelikte olduğu istikametinde görüş bildirdi.
AYM ayrıyeten, kelam konusu kuralın vakit kaybı yaşanmadan yapılacak yatırımlar ile limanların rekabet güçlerinin korunması tarafındaki münasebeti gözetildiğinde, farklı muamelenin objektif ve makul bir temele dayandığının söylenemeyeceğini belirtti.
AYM, 7350 sayılı kanunla 4046 sayılı özelleştirme uygulamaları hakkında kanuna eklenen süreksiz 30 unsurun bahse bahis düzenlemeleri içeren 1. 2. ve 3. fıkralarının anayasaya ters olduğuna ve iptaline oybirliğiyle karar verdi.
YENİDEN MECLİS’E GELDİ
AK Parti’li milletvekilleri AYM’nin bu iptal kararına karşın, 20 Ekim 2022 günü TBMM Başkanlığına sundukları Vergi Metot Kanunu ile Birtakım Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’ne, Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun’da limanların işletme müddetlerine ait düzenleme yapan bir husus ekledi.
Buna nazaran, Türkiye Denizcilik İşletmeleri Anonim Şirketi ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne ilişkin birtakım limanların işletme hakkı verilmesi/devri sistemiyle özelleştirilmeleri sonucunda imzalanan 49 yıldan az vadeli mukavele mühletleri, en geç 15 gün içerisinde mali bilgileri gösteren yeminli mali müşavirlerce tasdik edilmiş evraklarla birlikte müracaatta bulunulması ve öbür kaideleri yerine getirmeleri şartıyla, hakkın başlangıç tarihinden itibaren ve bir kereye mahsus olmak üzere 49 yıla kadar uzatılacak.
KATARLILARA YARAYACAK
Yasa teklifinin Katar Emiri’nin geçtiğimiz hafta yaptığı Türkiye ziyareti sonrasında Meclis’e sunulması dikkat çekti.
Antalya Limanı’nın işletmesi 2020 yılında 140 milyon dolar karşılığında Küresel Ports Holding tarafında Katarlı QTerminals şirketine 2028 yılına kadar devredilmişti.
Teklif yasalaşırsa Asya ve Orta Doğu dahil olmak üzere global pazarlara yönelik kargo konteynerleriyle genel ve dökme yük konusunda değerli bir pozisyona sahip olan Antalya limanı 2047 yılına kadar Katarlılar tarafından işletilmeye devam edecek.
Söz konusu yasa kapsamında beşi TCDD, 13’ü Türkiye Denizcilik İşletmeleri bünyesinde olmak üzere 18 liman var. Bunlara Mersin, İskenderun, Bandırma, Derince, Antalya, Galataport, Çeşme, Trabzon, Tekirdağ ve Marmaris dahil.