Hanife Baş – İstenmeyen numaralardan aramalar nedeniyle tüketicilerin mağduriyeti yine gündeme geldi. İnternet kullanıcılarını farklı numaralardan arayarak mukavelelerinin ve taahhüt müddetlerinin bittiğini söyleyen dolandırıcılar pek çok insanı mağdur ediyor. Daha evvelden de var olan bu sorun bir devir bölümdeki işletmecilerin tedbirleriyle sona erdirilmişti. Lakin son bir yılda bu aramalar tekrar tüketicileri rahatsız etmeye başladı.
İnternet satıyorlar
Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER) Lideri Halil Ender Teberci, bölümde sabit ve 0850’li çizgilerden gelen istenmeyen aramaların tekrar gündeme geldiğini belirterek, “Daha evvel işletmeciler, Bilgi Teknolojileri ve Bağlantı Kurumu (BTK) bir ortaya gelerek sorunu büyük oranda çözmüştü. Fakat son devirde bu sorun tekrar yaşanmaya başladı. Hepimizi telefondan arayarak internet satmaya çalışıyorlar. Aramalar yine hortladı” dedi.
Sorunun temel olarak işletmecilerin kendi ismine satış yapan alt bayilere ve davet merkezlerine işi devretmesinden kaynaklandığın lisana getiren Teberci, “Kişisel dataları muhafaza kanunu da çiğneniyor. Bölüme yeni lisans alan işletmeciler de girdi. Onlar da bunu çok kullanıyor. Bir ortaya gelinerek bu sorun çözülmeli. Bu tip aramaları engellememiz lazım. Dolandırıcılığa meydan vermeyelim” diye konuştu.
Teberci, 0850’li çizgilerin da günah keçisi haline geldiğine işaret ederek, “Son kullanıcı 0850’li çizgilerden aranmak istemiyor. Meğer firmalar bu çizgileri olağan müşteri münasebetlerinde de kullanıyor. Değerli aramalara karşı da beşerler bunları engelleyemiyor. Operatörler bu tıp aramalar olduğunda gelen şikayetlere anında müdahale ederek tahlil bulabilir” dedi.
Çığ üzere arttı
Tüketiciler Birliği Federasyonu (TBF) Lideri Mehmet Bülent Deniz, internet satan alt bayilerin istenmeyen aramalarının çığ üzere büyüdüğünü vurgulayarak, şunları söyledi: “İşletmeciler birbirlerinin müşterilerini çalmak için yan şirketler kuruyorlar. ‘Paketiniz bitiyor, taahhüttünüz bitti, yenileyelim, daha süratli tarifeye geçirelim’ stilinde tekliflerle insanları mağdur ediyorlar. Vatandaş şikayetçi, dolandırılıyor. Biz bu biçim firmalara çabucak ceza kesiyoruz lakin bir firmayı kapatıp başkasını açıyorlar. Bunu GSM operatörlerinin yan bayileri yapıyor. Operatörler bunu engellemeli. Vatandaşın yapması gereken abonesi oldukları operatörün resmi davet merkezi numarasını öğrenip oradan süreçlerini yapması. Kampanya yenilemek, farklı tarifeye geçmek istiyorlarsa oralardan yapsınlar. Öteki telefonları dikkate almasınlar.”
Peki nasıl engellersiniz?
Tüketiciler istenmeyen aramalara karşı şunları yapabilir:
Abonesi olduğunuz operatörün resmi davet merkezini öğrenip sürecinizi oradan yapın.
Size sunulan cazip tekliflere kanmayın.
Sizi arayan telefon satış yapmaya çalışıyorsa engelleyin.
Ticaret Bakanlığı’nın İleti İdare Sistemi’ni (İYS) istenmeyen aramaların engellenmesi için kullanabilirsiniz.